fbpx

Sociala medier – hur lyckas du som företagare?

I en av våra tidigare ARtiklar pratade vi om vikten att som företag finnas på bland annat Facebook och LinkedIn. Men hjälper det att bara ”finnas” där? Svaret är givetvis NEJ. Därför har vi i denna veckas ARtikel samlat tips på hur du som företagare även LYCKAS med din närvaro i sociala medier.

 Idag har de flesta företagen åtminstone ett konto på någon social medieplattform för att synas, bygga upp sitt varumärke och kommunicera med sin målgrupp. Ett vanligt problem när det kommer till sociala medier bland företagare är dock bristen på tid. Detta kan i sin tur leda till att kommunikationen på dessa plattformar faller mellan stolarna. Att hantera sociala medier är ett tidskrävande arbete och knappast något du kan göra när andan faller på. Som grund krävs det bland annat en gedigen planering och strategi för vad du vill uppnå med din närvaro i de sociala kanalerna.

Så vad behöver du mer göra för att lyckas med sociala medier? Vi börjar i den andra änden och kikar på några absoluta ”no-nos”:

Inte ha en strategi för sociala medier

Att starta konton på sociala medier utan strategi är lite som att sätta sig i bilen utan att ha tankat först – man kommer inte särskilt långt. Frågor du bör ställa dig själv innan du påbörjar ditt arbete med sociala medier är:

  • Varför ska vi finnas på plattformen?
  • Vem vill vi nå?
  • Vad vill vi uppnå?
  • Var eller på vilka plattformar ska vi synas?
  • Hur ska kommunikationen se ut?

Svaren på dessa frågor fungerar sedan som en vägvisare i ert arbete och kan även vägleda er i valet av sociala medier. Kanske är er målgrupp som mest aktiv på Facebook? Om så är fallet är det troligtvis en god idé att starta där och anpassa ert innehåll till just den kanalen.

Publicera för mycket eller för lite innehåll

Kvalité över kvantitet är ett vanligt ledord när det kommer till digital marknadsföring och det gäller även i sociala medier. Även om ditt företag har mängder av innehåll ni vill dela med er av till era kunder gäller det att portionera ut innehållet i lagom stora mängder för att undvika känslan att man som kund känner sig spammad.

Detsamma gäller även det motsatta, det vill säga att publicera för lite innehåll. Då sociala medier ofta är ett verktyg kunder använder sig av i sin research om ett företag innan köpbeslutet är det viktigt att företaget är aktivt. För lite aktivitet på sociala medier kan inge tron i kunden att företaget inte längre bedriver sin verksamhet. Istället vänder sig kunden till en mer aktiv konkurrent. Ett bra tips kan därför vara att ha ett veckoschema för dina inlägg för att få en överblick av din aktivitet och ditt innehåll.

Prata bara om ditt eget företag

Ett viktigt mål med sociala medier är att bygga relationer med sina kunder och skapa trovärdighet. Om du därför enbart pratar om dig själv och ditt företag är risken stor att följarna tröttnar vilket i sin tur leder till lågt engagemang. Att dela relevant innehåll som skapar ett värde för kunden är således av största vikt, oavsett vem som skapat det. Här kan ni till exempel se några bra tips på hur man bygger en bra strategi för sociala medier.

See what we did there?

Om man gräver djupare i vad som får ditt företag att nå framgång på sociala medier finns det en rad saker som är viktiga att tänka på. Nedan följer några korta tips:

1. Var personlig

Eftersom användare på sociala medier är vana vid personliga statusuppdateringar från vänner och kollegor är det viktigt att företag håller samma tonalitet. Att våga bjuda på sig själv, vara ärlig och personlig ger dina följare en känsla av gemenskap som kan leda till starkare band till just ditt företag.

2. Tvåvägskommunikation

Sociala medier är en plattform för tvåvägskommunikation. Detta betyder att det givetvis är viktigt att utnyttja den funktionen för företag gentemot sina kunder. Även vid negativa kommentarer det viktigt att bemöta kritiken på ett sakligt sätt för att påvisa att man tar till sig kundens åsikt.

3. Aktualitet

Att haka på trender och visa att man ligger rätt i tiden kan vara ett bra sätt att koppla ihop dessa händelser med ditt företag. Här kan ni till exempel se hur Telenor har utnyttjat detta med sin kampanj ”Skärmlivet”.

4. Engagera dina följare

Att få dina följare att engagera sig i ditt företag kan vara ett bra sätt att öka intresset. Exempelvis kan du:

  • Uppmuntra dina följare att ta egna bilder när de använder din produkt
  • Anordna tävlingar
  • Ställa öppna frågor i slutet av dina inlägg

5. Var visuell

Som vi tidigare skrivit om är det video som gäller på sociala medier för att locka ögat hos dina följare. Utnyttja videons alla möjligheter helt enkelt!

Behöver du hjälp eller fler tips till ditt företags sociala medier? Hör gärna av dig så hjälper vi dig!