Begreppskola inom digital marknadsföring

 

SEM, CMS och BR. Ja, begreppen inom digital marknadsföring kan ibland kännas som en djungel. I veckans ARtikel har vi därför samlat några av de vanligast förekommande förkortningarna som kan vara bra att ha koll på.

 

BR – Bounce Rate

 

Bounce rate, eller avvisningsfrekvens, innebär att en besökare kommer in på en enskild sida på en hemsida men därefter lämnar utan någon ytterligare handling.

 

CMS – Content Management System

 

Content Management System är ett publiceringsverktyg som skapar och hanterar digitalt innehåll såsom text, bilder och information på en hemsida. Ett exempel på ett populärt CMS är WordPress.

 

CM – Content Marketing

 

Content Marketing betyder innehållsmarknadsföring och är ett strategiskt tillvägagångssätt fokuserat på att skapa och distribuera relevant innehåll för att attrahera din målgrupp.

 

CPC – Cost Per Click

 

Cost Per Click används vid annonsering och innebär att du betalar per klick på din annons.

 

QS – Quality Score

 

Quality Score är Google’s uppskattning av kvaliteten på dina annonser, sökord och målsidor. Annonser av högre kvalitet kan leda till lägre priser och bättre annonspositioner.

 

SEM – Search Engine Marketing

 

Search Engine Marketing är ett samlingsbegrepp för marknadsföring på sökmotorer, till exempel Google. Du kan både betala för att synas i sökmotorer genom sökmotorannonsering (SEA) eller jobba aktivt med texter och bilder på din hemsida för att driva trafik till din hemsida genom sökmotoroptimering (SEO).

 

SERP – Search Engine Result Page

 

Resultatsidan för sökmotorer, det vill säga de resultat som visas när du gör en sökning på exempelvis Google.

 

SMM – Social Media Marketing

 

Marknadsföring via sociala medier som avser både betald annonsering och organiskt innehåll i sociala medier.