fbpx

Marknadsföringstrender för 2020

2020 är här! I vår senaste ARtikel har vi valt att se in i spåkulan inför vad vi tror blir ett riktigt spännande år. Här kommer fem trender som högst troligt kommer prägla marknadsföringen under kommande år:

1. Video fortsätter att växa

2019 var året då video slog igenom på allvar och året då fler företag adderade video till sin marknadsföring. Trots det kommer formatet fortsätta växa ytterligare under 2020. Flera undersökningar visar att video är ett överlägset format framför allt när det kommer till hur människor vill lära sig om hur produkter eller tjänster fungerar. Det här gör att många företag har en viss “läxa” att göra. Dessutom finns det stora möjligheter att skapa värdefullt innehåll i videoformat som både prospekt och kunder verkligen uppskattar. Video går utmärkt att använda varje steg i kundens köpresa, men på olika sätt. Några exempel på olika typer av videos som fungerar bra i köpresans olika faser är:

  • Medvetenhetsfasen: Video som berättar mer om kundens utmaningar.
  • Övervägandefasen: Video som utbildar kunden kring lösningen på ett problem.
  • Beslutsfas: Case eller om oss-video som gör att kunden får lära känna er.

2. Relevant och intressant innehåll blir ännu viktigare

Vikten av att skapa rätt innehåll har det pratats en hel del om de senaste åren. Detta uppmärksammades inte minst i Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2019”. Under 2020 kommer det om möjligt bli ännu viktigare. I takt med att vi förändrar vårt köpbeteende och att det produceras allt mer innehåll online är det ett måste för företag att vara relevanta, sanna och intressanta för att lyckas sticka ut och nå sin målgrupp.

Vi läser inte längre “allt”, det är snarare så att vi är väldigt selektiva med vad vi väljer. När vi däremot hittar något som vi tycker är intressant fortsätter vi mer än gärna att läsa. Vi scrollar oss till och med vidare för mer innehåll, ofta från samma företag. Vi drar oss i första hand till företag som vi känner att vi litar på och som vi vet kan ge oss något av värde. Det här ställer emellertid krav på företag att lyckas vara relevanta och intressanta, vilket är lättare sagt än gjort många gånger.

3. Allt viktigare med sociala medier inom B2B

Enligt en undersökning börjar 61 procent av alla köp inom B2B online och 51 procent av kunderna vänder sig till sociala medier för att starta sin research. Det här beteendet har varit standard ett bra tag inom B2C och det är tydligt att det kommer förändras mycket inom B2B under kommande år. Det här gör att många företag behöver steppa upp när det kommer till sociala medier och på allvar börja arbeta med sina strategier på de sociala kanalerna.

4. Voice Search

Voice Search är en trend som redan fått stort genomslag i USA men som än så länge ligger något efter i Sverige. Men inte länge till om man ska tro vissa undersökningar, som visar att 50 procent av alla sökningar som görs under 2020 kommer vara röststyrda.

För att skapa innehåll som funkar via röststyrning är det framför allt viktigt att tänka på att talspråk är något annat än skrift. När vi söker på Google och skriver använder vi ett mer koncist språk som är rakt på, jämfört med när vi pratar. Istället för att vi skriver ”Italiensk restaurang Linköping” så kommer röststyrningarna snarare bestå av frågor såsom; ”Vart finns en bra italiensk restaurang i Linköping?”. Det blir en viss skillnad och innehållet behöver anpassas efter att besvara den här typen av frågor.

5. SEO-anpassa allt innehåll

SEO (sökordsoptimering) har länge varit en stor del i många marknadsförares vardag. Men nu blir det ett måste att anpassa precis allt sitt innehåll. Detta eftersom sökmotorerna hela tiden utvecklas och förändrar sina algoritmer. De är betydligt mer avancerade idag och kan nu leta efter sökord och relevans i alla möjliga innehållsformat, oavsett om det är ett blogginlägg, en video eller en bild.

För att säkerställa att ditt innehåll SEO-anpassas från start behöver nyckelord finnas med i ett tidigt stadie, gärna redan i planeringen av innehållet. Fundera redan här på vilka ord, uttryck och fraser din målgrupp använder sig av och låt dessa genomsyra allt ert innehåll.