Vem ska följa ditt företag på Facebook?

Har du en företagssida på Facebook? Tycker du att du får för låg interaktion? Följarna kanske inte ökar i samma takt längre och få gillar det du publicerar. Då är du kanske inte längre relevant för dina följare eller så syns inte dina inlägg i följarnas flöden. Det första du måste göra är att fundera över sidans syfte. Är det en form av kundtjänst, plattform att bygga varumärke eller vill du sälja en tjänst eller produkt? Att bara ha en sida på Facebook där du lägger upp innehåll lite då och då kommer inte ge dig någon affärsmässig effekt. Bilden från fikastuden kan möjligen bygga relationen starkare med personer som redan följer dig, de som mot förmodan ser inlägget, men den lär inte öka dina affärer. Åtminstone inte i det närmaste perspektivet.

Det finns två vägar för räckvidd på Facebook. Den ena är den köpta räckvidden och den andra är den organiska. Du tänker genast att det är den organiska räckvidden som lockar mest eftersom den är gratis? Fortfarande är det möjligt för ett företag att lyckas med den organiska spridningen men det blir allt svårare då Facebooks aldrig sinande flöde sorteras efter algoritmer som följer användarnas tidigare förehavanden och också begränsar företagens synlighet. Så räkna med, om du inte redan gör det, att du i framtiden måste kombinera de båda räckviddsvägarna.

Så hur ska du tänka som företagare med en sida på Facebook? Här följer fem tips på vägen:

 

Dina följare

Vem följer din sida? Är det mest familj och vänner till er på företaget eller är det faktiska kunder? Be dem vara ambassadörer för din Facebook-sida. De kan i sin tur uppmana sina vänner att följa er företagssida och varför inte be kunderna du möter irl att följa?

 

Cross-promotion

Har du sidor på fler sociala kanaler. Tipsa då dina följare om dina andra kanaler då och då. Det gäller även din hemsida. Se till att du har en tydlig Följ-knapp.

 

Utskick

Skickar du mail eller pappersutskick till dina kunder? Lägg in en länk eller adress till er Facebook-sida i utskicket och berätta kort varför just er sida är värd att följa.

 

Innehåll

Vad delar du med dig av på din Facebook-sida? Är du nyttig för dina följare? Utbildning och underhållning är två spår du kan testa. Specialerbjudanden som bara finns på Facebook kan vara en annan lockelse in.

 

Annonserade inlägg

Marknadsför ett inlägg som du vill sprida till fler än till dina följare. Du kan välja målgrupper och geografi för var ditt inlägg ska synas. Du kan även välja vilka veckodagar ditt inlägg ska synas och vilka tider på dygnet.

Lämna en kommentar