fbpx

Vad är grejen med Conversational Commerce?

Vi lever i en digital värld, dit även försäljning av varor och tjänster har tagit klivet. Mycket sker med automatiserade lösningar vilket innebär att konsumenterna i många fall skjuts längre och längre ifrån dig som företagare. Digital marknadsföring blir dessutom allt dyrare och svårare att mäta effekten av.

Conversational commerce, konversationshandel, handlar om direktkommunikation via chattkanaler online och innebär en personlig kontakt, som är enkel och snabb, i kanaler vi redan använder. Det är ett utmärkt sätt för att bygga relationer, ge support, svara på frågor eller bekräfta bokningar, men kan även användas för att för att skapa chat-botar eller koppla till e-handelsplattformar.

I en komplex värld där mängder av information dagligen slåss om uppmärksamheten är en personlig, snabb och enkel kontaktväg ett utmärkt sätt att skaffa sig konkurrensfördelar.

Statistik från Meta visar att:

45% kontaktar företag om information kring produkter eller priser,
33% tycker att det är ett enkelt sätt att shoppa på och
31% chattar för att få personliga råd.

Ett par enkla sätt att börja använda konversationsmarknadsföring via sociala medier är att:

• Installera chatt på webben och koppla till messenger.
• Uppmana till konversation via kommentarsfält och stories.
• Skapa en meddelandestrategi så att meddelanden behandlas i tid.