Som namnet skvallrar om är en landningssida en sida där besökaren ”landar”, vanligtvis efter att ha klickat på en länk, en uppmaning eller en så kallad call-to-action. Landningssidan är ofta utformad på ett sätt som ska uppmuntra besökaren att fylla i ett formulär, göra ett köp eller registrera sig.
Till skillnad från din webbplats har en landningssida en enda uppgift. Den ska samla in leads, dvs. personer som är intresserade av din produkt eller tjänst. Därför måste den övertyga besökaren att registrera sig eller att fylla i ett formulär.
En landningssida kan se olika ut beroende på vad den ska utföra. Inom exempelvis B2B (Business-to-business) är det vanligt med landningssidor som erbjuder innehåll i utbyte mot besökarens kontaktuppgifter. Exempel på innehåll kan vara guider, e-böcker eller rapporter.
3 vanliga misstag när det kommer till landningssidor är:
- Att du inte tillräckligt väl kommunicerar fördelarna med att fylla i formuläret på landningssidan och på så sätt ta del av innehållet.
- Innehållet som du erbjuder är inte tillräckligt intressant eller relevant för besökaren.
- Att du låter besökaren distraheras, oroas eller ”vända i dörren” på grund av överflödig information.
Vill du veta mer om landningssidor och hur du kan utnyttja det för ditt företag?
Välkommen att kontakta oss på AR2 Reklambyrå!