Vad är en buyer persona?

Känner du din målgrupp? Om inte kan det vara en god idé att ta fram buyer personas för ditt företag. Tro det eller ej, men det är svårt att kommunicera med din målgrupp om du inte vet vem du faktiskt pratar med!

 

Enkelt uttryckt kan man säga att en buyer persona är en fiktiv representation av din ideala kund. En persona tas fram för att hjälpa dig förstå dina kunders behov och utmaningar för att i nästa steg skapa innehåll som just din målgrupp är intresserad av.

 

För att skapa dina buyer personas kan du utgå från samlad data, marknadsundersökningar, men även kvalificerade gissningar för att skapa en förståelse kring din målgrupp. Faktorer som du kan få reda på genom att skapa buyer personas är:

 

  • Demografi
  • Beteendemönster
  • Mål
  • Motivationer
  • Utmaningar

 

Med större vetskap kring din målgrupp blir det betydligt enklare att nå fram och väcka intresse med ditt budskap!

 

Vill du lära dig mer om buyer personas?

 

Kontakta oss på AR2 eller läs mer här: https://blog.hubspot.com/marketing/buyer-persona-research