SEM (search engine marketing) är lösningen på att få bra placeringar på Googles söksidor! SEM är köpt marknadsföring på alla stora söksidor och bygger på ett auktionssystem.
Varje gång någon gör en sökning på en sökmotor så är ett antal sökresultat reserverade för betalda annonser. Annonsörerna tävlar sedan mot varandra om de platserna, annonser som vinner auktionen (de som är beredda att betala mest) placeras på mer önskvärda platser, oftast i toppen av webbsidan.
Två saker spelar in på hur man presterar i auktionen:
- Det högsta priset du är beredd att betala för att synas högt upp bland sökresultaten – ditt högsta CPC-bud (Cost-Per-Click) du är villig att betala för ett klick bland sökresultaten.
- Din annonsrelevans, hur väl din annons matchar sökningen i fråga. Låt oss säga att någon söker på ”Grävspade” och din annonsrubrik är ”Trädgårdsredskap” så kommer du hamna under de som haft Grävspade eller bara Spade som rubrik. Du kan med andra ord även komma högre upp i sökresultaten genom att vara relevant.
Så du betalar bara för din SEM när någon klickar på din annons. Eftersom både bud och annonsrelevans påverkar auktionen låter en högre annonsrelevans dig tävla om de mer önskvärda positionerna till ett lägre pris!
Vill du ha hjälp med sökmotormarknadsföring? Kontakta oss så berättar vi mer.