Så undviker du trassel i kommunikationen

“Hur kan du inte förstå vad jag menar? Jag sa ju det!”

 

Att kommunicera kan tyckas vara en simpel uppgift, men faktum är att missförstånd ofta uppstår när vi vill få ut vårt budskap. Här kommer tre konkreta tips som kan vara bra att tänka på när du kommunicerar som företagare:  

Var tydlig

Det är viktigt att tänka på syftet och mål med din kommunikation. Vad är det du vill kommunicera ut och varför?

Anpassa kommunikationen

Till vem/vilka riktar du budskapet? Du bör anpassa kommunikationen utifrån din målgrupp. Tänk på tonaliteten i budskapet och hur den kan upplevas av olika målgrupper. Här är det viktigt med kanalval, vilken kanal passar budskapet bäst?

Det är skillnad på att informera och kommunicera

Att informera är en envägskommunikation där huvudsyftet är att sprida information. Att kommunicera innebär att bygga medvetenhet och engagera. Här handlar det mycket om att svara på frågan ”varför?” och genom dialog och diskussion komma fram till ”hur?”.

 

Sugen på att förbättra ditt företags kommunikation?

 

Välkommen till Ågatan 5 så kan vi kommunicera över en kopp kaffe!

Lämna en kommentar