fbpx

Så skaffar du digital kompetens

Sälj och marknadsföring hör tätt ihop. Du har säkert hört talas om smarketing, ett begrepp som innefattar båda delarna och som fordrar en rejäl dos digital kompetens. Med vetskap om var och hur dina kunder rör sig online når du dem där de söker, innan köpbeslut fattas. Och med kunskap om olika plattformar och vilka algoritmer som styr inlägg och annonsering kan du skapa förutsättningar för att lyckas!

Så frågan är om du har den digitala kompetens som krävs för att ta din verksamhet vidare? Om inte, här är tre sätt att skaffa digital kompetens till företaget:

  • Anställ egen personal
  • Anlita flera konsulter inom olika områden
  • Anlita en byrå

Viktigt att ha i åtanke är att ett tätt samarbete mellan sälj och marketing är det som avgör kundens upplevelse. Hur får du till den bästa helheten? Egen personal har naturligtvis fördelen av att bara ha ett fokus – ditt företag, men det kan behövas flera experter för att nå ända fram. Flera olika konsulter bidrar med mycket kompetens men risken är att det blir dyrt och att ingen har ansvar för helheten. Med en samarbetsbyrå får du en partner som besitter många kompetenser och som delar ditt mål; en helhet som ger resultat. Men vilken byrå ska man välja? Och hur hittar man rätt?

Att tänka på vid val av byrå

Väljer du att arbeta med en byrå som partner, se till att du är trygg med sättet de jobbar på. Tillämpas löpande räkning eller fast månadsdebitering? Vad ingår och vad ingår inte? På hur långt är avtalet? Förstår ni varandra? Har de andra kunder som liknar ditt? Står de på en solid ekonomisk grund med förutsättningar till ett långsiktigt samarbete? Vad säger nuvarande kunder om exempelvis kvalitet, tidplaner och flexibilitet? Och inte minst; erbjuds den kompetens som behövs för en fungerande helhet, nämligen:

  • Ett väl utvecklat tänk kring digital strategi
  • Försäljning (via telefon, digitalt och i möten)
  • Säljledning
  • Varumärkesstrategi
  • Contentskapande (text, foto och film)
  • Marketing Automation och CRM
  • Annonsering på Google, Facebook och LinkedIn
  • Webbutveckling / UX-design
  • Sökordsoptimering
  • Grafisk design

Vår förhoppning är förstås att få bli din helhetsbyrå och kommunikationspartner. Vi utvecklar och accelererar varumärken och får dem att lysa lite klarare. Vi vill utstråla, utveckla och utmana, precis som våra kunder.

WeAR2 – Välkommen att pröva oss!