fbpx

Så mäter du effekt på sociala medier – och varför du ska göra det.

Genom att mäta din effekt på sociala medier kan du förstå om det du lägger ut ger det resultat du vill. Och har du tydliga mål kan du följa upp och mäta – och få ännu bättre effekt. Med andra ord: Få din närvaro på sociala medier att generera mer i förhållande till ditt mål och ditt syfte. Det kan vara att skapa känslor (varumärkesbyggande), väcka tankar (kunskapsgivande) eller generera en handling (konverterande).

Här följer fyra steg att följa för att mäta och förbättra din effekt:

  1. Definiera dina mål och KPI:er.

Vill du öka antalet följare, förbättra engagemang eller driva trafik till din webbsida? När du satt målen kan du välja de relevanta nyckelindikatorer som du vill mäta.
(KPI=Key Performance Indicator)

  1. Använd dig av ett bra verktyg.

Ett bra verktyg ger dig möjlighet att göra en vettig analys och få överblick över tid. Skriv ner vad som är viktigast för just dig att följa upp, testa sedan olika verktyg så att du vet att det levererar det du vill, innan du skriver på ett långt abonnemangsavtal.

  1. Förstå skillnaden på statistik och effekt.

När det kommer till sociala plattformar så räknas ett engagemang som just 1, oavsett vad det är. En gillamarkering är lika mycket värd som en delning eller en kommentar. Samtidigt är ju ett inlägg som sparats eller delats mycket mer värt än ett med 100 gilla-markeringar.

  1. Hur ofta ska du utvärdera?

Det är beroende på hur mycket data och innehåll du skapar. Om du annonserar kan det vara bra att göra analys veckovis samt utvärdera en gång i månaden, men om du gör ett antal organiska inlägg per vecka är det oftast enklare att se effekten över tid. Då är kanske en månadsvis analys samt en uppföljning av de viktigaste nyckeltalen kvartalsvis att rekommendera.

Kom ihåg att varje följare och varje interaktion är en möjlighet att nå ut till din målgrupp och bygga starka, meningsfulla relationer!