Ett nytt år har börjat. Och med det kanske en reflektion på året som gått och önskningar inför det nya. Vilka förväntningar har du på 2024?
Vi på AR2 har satt full fart igen efter (kanske lite för) mycket julgodis och härligt lata dagar. Redo att ta tag i både egna och våra kunders nyårsönskningar när det kommer till varumärkesstrategi, kommunikation, design, webb och foto/film. Det gör vi bland annat genom att dela med oss av trender, kunskap och inspiration som kan hjälpa ditt företag att lysa lite klarare.
Idag kikar vi lite närmre på 5 marknadsföringstrender du bör hålla koll på under 2024
- En mer avslappnad kommunikation
Fundera på de marknadsföringsmail du får. Vilka slänger du i papperskorgen redan innan du ens läst klart inledningen och vilka fångar dig? 2024 kommer belöna ett tilltal som andas personlighet och professionalism i utmärkt balans.
- Smarketing – i spåren av en förflyttad köpprocess
Under pandemin lärde vi oss att handla ännu mer online. Ett beteende som inte verkar avta. Smarketing; sälj och marknad i kombination, kommer bli viktigt.
- Tankeledarskap
Bygg relationer och stärk företagets varumärke genom att vara med och påverka hur din bransch tacklar förändringar. Skapa organisk trafik genom aktuellt och intressant innehåll som tar avstamp i omvärldshändelser – och bli den tankeledare som andra söker svar hos.
- Det oförutsägbara är det enda förutsägbara
Läget i världen skiftar fort. Pandemin var ett tydligt exempel. Krig och kriser är andra. Den som är påläst, observant och förändringsbenägen kommer ligga steget före konkurrenterna och blir en vinnare 2024.
- Innehållet viktigare än förstaplatsen
Toppresultaten i Googles sökfält har under en lång tid varit fyllda av annonser och innehåll med låg relevans. Därför har Google mer och mer börjat belöna välgjort innehåll utifrån CTR (klickfrekvens) snarare än SEO-ranking. Lägg därför fokus på kvalitativt och läsvärt innehåll med länkar till pålitliga källor.
Vad betyder då allt det här?
2024 kommer innebära fortsatta förändringar i spåren av pandemins köpbeteende. En lönsam B2B-marknadsföring är den som blir lik ett personligt samtal och som bjuder på intressant och välformulerat innehåll. Dessutom kommer goda kunskaper om branschen och omvärlden samt en förmåga att anpassa sig blir alltmer viktig.
Mycket att hålla koll på?
Ingen fara – Vi finns här för att hjälpa dig med allt som har med marknadskommunikation att göra så att du kan koncentrera dig på det du kan bäst! Vi utvecklar och accelererar varumärken. Hur kan vi accelerera ditt?