Logotypen – ett bestående första intryck

 

Det viktiga är vad de säger om dig, inte vad du säger om dig själv. Så brukar vi på AR2 resonera när det kommer till varumärken, men även när det kommer till ett företags logotyp. Hur ett företag uppfattas av omvärlden, dess varumärke, är avgörande för hur väl det kommer lyckas. I denna veckas ARtikel har vi samlat några tips kring vad man bör tänka på när det kommer till logotyper hos företag – bäraren av varumärket.

Vad säger logotypen om ert företag?

Om varumärket är summan av alla upplevelser av er som företag kan man säga att logotypen är det första som möter er publik. Logotypen är ofta det första visuella intrycket man får av ett varumärke och är därför av stor vikt när det kommer till företagets fortsatta varumärkesbyggande.

 

Även om logotypen inte kan berätta hela historien om ett varumärke bör man se till att den speglar de grundläggande värderingar som är förknippade med företaget. Detta kan man göra genom färg, form och typsnitt som snabbt uppfattas av den mänskliga hjärnan vilket gör de till viktiga värdebärare för företaget. Om man till exempel vill förmedla trygghet till sina kunder är logotypen således ett utmärkt format att spegla just dessa värderingar.

 

Så vad bör man mer tänka på när det kommer till företagslogotypen? Bortsett från vilka känslor och visuella intryck man vill uppnå finns det även en rad olika aspekter att ta hänsyn till. Nedan har vi samlat några av de viktigaste:

 

1. Logotypen bör hålla över tid

När man producerar en logotyp bör den vara så pass tydlig att den fastnar i dina kunders medvetande över en längre tid. Därför är det viktigt att man tänker långsiktigt och försöker undvika att fastna i tillfälliga trender vilket kan göra att den känns utdaterad om ett par år.

 

2. Se logotypen genom din målgrupps ögon

I slutändan är det målgruppens uppfattning som spelar roll. Även om du tycker att din logotyp är modern och förmedlar trygghet kanske din kunds uppfattning (i värsta fall) är den rakt motsatta. Därför är det viktigt att du försöker sätta dig i målgruppens position och se logotypen ur deras synvinkel. Ett tips kan vara att presentera olika varianter av logotypen för en testgrupp innan ni bestämmer er för att vara säkra på att era uppfattningar går i linje med varandra.

 

3. Se till att logotypen är enkel och tydlig

Även om man vill få in så mycket information om företaget som möjligt i logotypen är det less is moresom gäller när det kommer till utformning. Man kan säga att logotypen ska vara en vägvisare och inte en karta för kunden. Det är därför viktigt att man försöker sammanfatta sin affärsidé och värderingar i en enkel och tydlig form. Detta gör att logotypen blir snabbare att uppfatta, lättare att komma ihåg och mer användbar.

 

4. Logotypen ska vara användbar i alla lägen

När det kommer till den tekniska aspekten är det viktigt att logotypen kan användas i alla sammanhang. Detta kan vara både i stort och litet format, i tryckt och digital media och i färg som i svartvitt. Oavsett var din logotyp ska synas är det viktigt att den förblir tydlig och behåller sin karaktär över alla plattformar.

 

5. En stark idé är grunden till en stark logotyp

Sist men inte minst är det viktigt att logotypen grundar sig i en stark idé och att man har en gedigen förståelse för varumärket och vad man vill förmedla. Kompetens inom formgivning är såklart också en viktig pusselbit då en utformning som inte når fram och inte skapar rätt känslor hos mottagaren sannolikt gör mer skada än nytta.

 

Givetvis finns det fler saker att tänka på när det kommer till att utforma en logotyp, och med all rätt, eftersom man sällan får en andra chans till att göra ett första intryck!

 

Behöver ni hjälp med att ta fram en ny logotyp till ert företag? Eller vill ni helt enkelt ha tips på hur ni kan förbättra er befintliga? Vi på AR2 hjälper er gärna!

 

 

 

 

Lämna en kommentar