Inbound marketing är en digital marknadsföringsmetod, men också motsatsen till den traditionella marknadsföringsmetoden – outbound marketing.
Vad är då Outbound? Det är mässor, affischer, annonser i tryckt material samt Tv-reklam.
Vad är inbound marketing? Det är sociala medier, epost, hemsidor, bloggar, video, podcast och webbinarier.
Inbound marketing har en annan betydelse än bara reklam.
Det handlar om att dela med sig av sin kunskap, vägleda potentiella kunder genom dess köpresa på ett sådant sätt att när de ska göra ett köp, så ligger ni redan top of mind.
Numera vill man förtjäna de potentiella kundernas intresse genom att dela med sig av kunskap och på så sätt få dem att komma till företaget.
Innan har man letat upp kunder och sålt in sig hos dem, med Inbound vill man istället vara en del av personernas flöde på ett naturligt sätt.
Innehållet som kommuniceras ut bör ha ett värde som får personerna att känna:
– WOW! Det här måste jag börja följa!
För att få dem att känna att de vill engagera sig i innehållet måste det vara något med hög igenkänningsfaktor och som man kan relatera till.
Materialet som används vid dessa kampanjer är Content Marketing (innehållsmarknadsföring). Exempel på det är bilder, videor, ja, all typ av material som cirkulerar i cyberrymden som har ett värdefullt och relevant innehåll. Gärna med en historia som berättar någonting, för alla gillar en bra berättad historia.
Man kan tro att Inbound endast är en digital marknadsföringsmetod, det är den inte, den innehåller fyra olika faser.
1. Fånga personers uppmärksamhet till din webb
2. Konvertera de till leads
3. Omvandla dem till kunder
4. Gör dessa till ambassadörer för ditt företag.
Genom denna strategi kommer potentiella kunder söka sig till er och när ni inte är där så kommer de berätta om er.
Fler fördelar?
Personerna som hittar till er på eget initiativ kommer högst troligt att ha en positiv tanke kring reklamen och varumärket. En fördel är också att du kan rikta dig mot den exakta målgruppen som du vill nå. Tidigare har man nått en större grupp men inte haft en aning om man nått sin målgrupp eller inte. Du får in rätt besökare till din hemsida, som i ett senare läge kommer att bli ambassadör för ditt företag och prata gott om er till andra.
Vi vet att internet inte längre är en trend som kommer och går, det är framtiden.