1. Live-chat
Avisera dina följare om en tid då du har för avsikt att sända live. Sändningen kan ha ett tema eller vara öppen för fria frågeställningar. Ett bra tips kan vara att utgå från de frågeställningar ni brukar få in till företaget. Om en kund hör av sig med en fråga så brukar det innebära att fler undrar samma sak.
En restaurangägare kan ha temat: Så lyckas du med såsen – ställ dina frågor
En researrangör kan ha temat: Thailand – ställ frågorna inför din resa
2. Lansering av nya produkter/tjänster
Har ditt företag något nytt på gång? Locka med att lanseringen kommer att ske live en tid innan. Små sneekpeak-sändningar innan kan öka intresset för den stora live-sändningen. Glöm inte att tipsa era följare/kunder och media om när sändningen ska ske. Väck nyfikenhet!
3. Utbildning – internt eller externt
Antingen vid skärmen eller i föreläsningsformen. Glöm gamla datasalar. Låt dina kollegor eller följare lära sig via en live-video. Fördelen med live är att det sker i realtid. Ingen tid går åt för att redigera en video som skickas ut i efterhand. Följarna har dessutom möjlighet att ställa sina frågor direkt och få svar direkt.
4. Visa transparens
Säkert har ditt företag något som de flesta inte har insyn in men som många skulle intressera sig för. Godistillverkare kan visa hur produktionen går till. Ett restuaruangkök kan visa arbetet under lunchen. Kan du visa upp det allra heligaste så väcker det ett förtroende och förstärker trovärdigheten om dina tjänster/produkter.
5. Nyheter
Använd företagets experter för att kommentera händelser i världen. Live-sändningar är ett bra sätt att visa sig samtidsaktuell. Jobbar du med privatekonomi kan du sända live efter riksbankens räntebesked. Kvällstidningarna ringer in experter för att ge kommentarer i live-sändningar. Varför inte göra det själva också? Ett bra sätt att skapa goodwill för företaget är att skapa nytta för följarna i vardagen.
Behöver du eller ditt bolag hjälp att ta fram strategier och idéer? Hör av dig till oss.