Digital kommunikation i speciella tider

 

När den vanliga och invanda tillvaron ställs på ända, som nu, kan det vara svårare än vanligt för ditt företag att stötta dina medarbetare och kommunicera med dina kunder och samarbetspartners. Här kommer användandet av dina digitala kanaler väl till pass.

Om du inte redan har, kan du skapa en Facebook Business-sida, ett Instagram Business-konto och en WhatsApp-företagsprofil för ditt företag. Dessa kostnadsfria webbkonton blir dina digitala skyltfönster och gör att du kan kommunicera virtuellt – utan smittrisk och nästan var och när som helst.

Utnyttja situationen till att stärka din närvaro online med genomtänkta och regelbundna inlägg, uppmuntra till ökad interaktion via Stories, sälj på Instagram och Facebook om kunderna inte kommer till butiken och genomför bokningar och virtuella möten via Messenger och WhatsApp.

Ta tillvara på möjligheterna som finns för att hålla din verksamhet – och i det långa loppet­ även Sverige – igång!

 

Här får du tips på 5 saker att komma igång med redan idag:

 

Håll dig säker och informerad

Håll dig uppdaterad genom att följa trovärdiga, officiella källor som Världshälsoorganisationen (WHO) och din lokala hälsovårdsmyndighet. Ta dina beslut utifrån deras rekommendationer.

 

Håll kontakten med dina kunder

Fortsätt kommunicera på det sätt som ni brukar. Via e-post, din webbplats, Facebook-sida eller Instagram Business-profil. Dela information om hur du skyddar dina lokaler, produkter och personal eller hur du hanterar kundförfrågningar.

 

 

Genomför evenemang online

Ställ inte in! Anordna istället webbinarium eller livesessioner i sociala kanaler som Facebook eller Instagram.

 

 

Gör en plan för kundservice

Förbered dig på inkommande frågor för att kunna svara snabbt och enkelt. Du kan skapa mallsvar för dina e-postmeddelanden eller direktsvar med information som du förväntar dig att dina kunder söker efter.

 

 

Tillhandahåll en lista med FAQ

Förbered en lista över svar på frågor som kunderna förmodligen kommer att ställa. Ge utförliga detaljer och så mycket försäkran du kan i dina svar. Här är ett exempel på hur vanliga frågor kan se ut:

 

F: Kan jag avboka min beställning?
S: Självklart avbokar vi din beställning/bokar om/pausar ditt medlemskap på begäran. När din beställning har avbokats återbetalas det spenderade beloppet från ditt ursprungliga köp till ditt konto. Vi ser fram emot att ha dig som kund snart igen.

Vill du få hjälp med din marknadsföring under 2020?

Välkommen till oss på AR2 så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!