Del 2: Begreppskola inom digital marknadsföring

Vi fortsätter att gräva bland begreppen inom digital marknadsföring och förklarar i veckans ARtikel fem ytterligare termer som kan vara bra för dig som företagare att ha koll på. Scrolla vidare!

 

CPM – Cost Per Mille

CPM, eller kostnad per tusen visningar, används vid digital annonsering och innebär att du betalar per 1000 visningar av din annons. Motsatsen till CPM är CPC (Cost Per Click) där du, som namnet antyder, istället betalar varje gång någon klickar på din annons. CPM är ett bra mätvärde för varumärkesbyggande eftersom du når många personer till en relativt låg kostnad.

 

CTA – Call to Action

CTA kan beskrivas som en handlingsuppmaning eller uppmaning till aktivitet och kan användas i flera sammanhang. Blogginlägg, annonser, inlägg i sociala medier eller landningssidor är exempel på där du kan placera en CTA för att helt enkelt uppmana personer att utföra en viss handling. Till exempel:

 

 

 

Behöver du en ny hemsida?

 

CTR – Click-Through Rate

CTR står för klickfrekvens och är ett bra sätt att mäta hur bra en annonskampanj går och om du har lyckats fånga besökarens intresse. Du räknar ut CTR genom att dela antalet klick din annons fått med antalet gånger annonsen har visats.

 

ER – Engagement Rate

Engagement Rate visar till vilken grad ditt innehåll engagerar dina följare. ER beräknas utifrån de totala interaktionerna på ett inlägg delat med antalet följare på ditt konto. På exempelvis Facebook tar du gilla-markeringar, kommentarer och delningar på ett inlägg dividerat med antal följare för att få ut din Engagement Rate.

 

PR – Page Rank

Page Rank är en algoritm som används av Google Search för att ranka olika webbsidor i sökresultatet. Beroende på webbsidans innehåll och relevans kan du mäta din ranking för att se om eventuella förbättringar behöver göras.