Hej Sara! Du har en intressant bakgrund – vill du berätta mer?
Jag är från början utbildad livsmedelsingenjör och har mer eller mindre vuxit upp inom livsmedelsindustrin. Senast kommer jag från Barry Callebaut, en global aktör inom kakaobranschen, där jag ansvarade för produktutvecklingen för den svenska delen av bolaget. Jag arbetade också med konceptutveckling, som till stor del handlade om att utbilda kunder och visa vilka häftiga produkter vi kunde skapa tillsammans. Innan dess jobbade jag på Cloetta. Först som projektledare och innovatör, och senare som marknadschef för choklad i Sverige. Men även internationellt, på central nivå, för alla Cloettas marknader.
Spännande! Finns det något projekt eller någon produkt som ligger dig särskilt varmt om hjärtat?
Oj, det finns många! På Cloetta hade jag ansvar för chokladpåsar som Polly och Bridge. Under min tid utvecklade vi Pollypåsen från att bara vara röd eller blå till att våga ta ut svängarna och skapa nya profiler, som Polly Rocks. Vi fick möjligheten att leka med ett varumärke som var ganska traditionellt, vilket gav en enorm boost och blev en riktig framgångssaga. Vi gjorde varumärket levande igen! Från snälla Polly till ett samarbete med Dregen, där vi tog fram en påse med tatueringar och piercingar. Vi vågade verkligen tänja på gränserna för varumärket – och det fungerade.
Och nu är du en del av AR2-gänget. Vad var det som lockade dig till reklambranschen?
Det handlar mycket om att jag vill testa mina vingar utanför min hemmaarena. Det har varit fantastiskt roligt och lärorikt att jobba inom livsmedelsindustrin, men nu vill jag applicera allt jag lärt mig på andra branscher. Att få arbeta både strategiskt och kreativt med att utveckla koncept och hjälpa varumärken att växa – att vara bryggan mellan teknisk produktutveckling och marknadsföring – det är det jag tycker är allra roligast.
Har du något gyllene tips till företag som vill stärka sitt varumärke?
Det är svårt att ge generella råd, men jag skulle säga: våga vara tydlig med er position och låt kommunikationen kretsa kring den. Om man försöker vara alla till lags riskerar det att bli mellanmjölk av det hela. Hitta er position – och stå för den.
Det ryktas om att du är en baddare på löpning – sant eller falskt?
Haha, ja, som chokladälskare är det nästan ett måste. Men det är löpning i skogen som gäller för mig. Jag är en riktig naturmänniska som älskar att vara utomhus. Att bli lite skitig är en skön kontrast till det polerade jobbet på kontoret. Sedan har såklart matlagning en stor plats i mitt liv, eftersom jag är uppvuxen inom livsmedelsindustrin.