6 trender
på sociala medier – möjligheter och utmaningar
Nr 1: Intressestyrda sociala medier
Intressestyrda algoritmer på TikTok styr hur innehåll sorteras och visas i flödet genom att fokusera på att innehållet matchar intresse, tema och trender. På andra plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn gäller relationsbaserade algoritmer som innebär att innehåll från vänner och de konton vi följer visas oftare.
Möjligheter: Om du har en tydligt definierad målgrupp och skapar värdefullt innehåll som också visuellt känns igen, kan du öka ditt engagemang med mindre innehåll.
Utmaningar: Att ha en solid och genomtänkt innehållsstrategi, vilket innebär mer avancerat och kreativt innehåll.
Nr 2: From check to watch
Sociala medier går mer och mer från att vara en aktivitet för att få tiden att gå till att hitta innehåll med substans – sådant vi faktiskt vill titta på.
Möjligheter: Genom att skapa innehåll som ger glädje, inspiration eller kunskap är chansen stor att du får bättre synlighet och många engagerande följare.
Utmaningar: Att skaffa en bra målgruppsdefinition och en grundläggande nulägesanalys för att ta reda på vilken typ av innehåll som ger värde till mottagarna.
Nr 3: Söka via sociala medier
Du har kanske märkt att du helt plötsligt får upp träffar från olika sociala medier när du googlar? Google själva säger att 40 % av generation Z går till Instagram eller TikTok när de till exempel söker en restaurang och detta är ett steg för Google att fortsatt hålla sig relevant hos en yngre målgrupp.
Möjligheter: Med sökoptimerat innehåll på sociala medier (än så länge främst TikTok och Instagram Reels, men även på Google och snart även andra sociala medier) kan du förbättra din synlighet avsevärt.
Utmaningar: Att hitta aktuella sökord för att dyka upp på relevanta sökningar.
Nr 4: BeReal på sociala medier
Ärlighet varar längst! Mer och mer ser vi igenom retuscherade foton med perfekta filter eller stockbilder utan personlighet. Idag vill vi veta vad ett företag står för, hur de ser ut och hur de låter.
Att skapa autentiskt innehåll kan vara att använda mer video, vilket är svårare att retuschera och ofta visar saker i sitt rätta ljus. Fota och filma med mobilen, visa insidan av företaget, personerna, fikarummet och bjud in till dialoger kring vad ni bryr er om.
Möjligheter: Äkta och otvungna inlägg ger många gånger klart bättre effekt än det perfekta och tillrättalagda.
Utmaningar: Att skapa med video är mer komplext än med en enskild bild. Här krävs en rejäl kompetensutveckling – eller en bra byrå som har koll på läget 😉
Nr 5: Conversational commerce
Support, dialog och shopping flyttar till chattar och DMs. Det är där våra följare förväntar sig svar och guidning.
Conversational commerce låter oss slänga kontaktformuläret på webben och skapar i stället en direkt och snabb kontakt med följare, kunder och intressenter i kanaler de redan använder.
Möjligheter: Den direkta kommunikationen skapar dialog och förutsättningar till snabb försäljning.
Utmaningar: Att vara tillgänglig och snabbt svara på inkommande meddelanden.
Nr 6: Web3, metaverse, NTF och kryptovaluta
Web3, ett decentraliserat internet med blockkedjeteknik och möjlighet att så småningom kunna kliva in i metaverse som avatarer – det kommer att dröja ett tag till. Men att prata om det är högaktuellt.
Möjligheter: Att hänga med i snacket, vara en ”early adopter” och lära sig om de funktioner och tjänster som utvecklas i närtid.
Utmaningar: Många men spännande …!