fbpx

25 strategier hur du anpassar ditt innehåll efter plattform

Multiposting – att posta identiska inlägg på olika sociala kanaler kan verka enkelt och effektivt när du har skapat en strategi och vill fylla dina kanaler med innehåll. Men kanske har du märkt att en kampanj som lyckas på en kanal inte alls flyger på en annan? Och att ett inlägg som fått en mängd interaktioner på LinkedIn inte får tillnärmelsevis lika stor uppmärksamhet på Facebook?

Inte konstigt – varje plattform har nämligen sitt eget språk, sin ton och sitt visuella uttryck. Och det dina följare gillar i en kanal kanske inte alls är vad de delar i en annan. Vi bjuder här på 25 viktiga saker att lägga fokus på när du skapar din innehållsstrategi för de olika sociala kanalerna.

Gemensamt är att du behöver börja med att göra en målgruppsanalys för varje plattform så att du säkert vet vem du vänder sig till. Då blir det betydligt enklare att skapa innehåll som når rätt mottagare. Och kom ihåg att vilken kanal det än handlar om är planering alltid den största delen av jobbet!

Att tänka på när du skapar innehållsstrategi för Instagram

Visuell identitet: Logga, färger och typsnitt är grunden för din varumärkesidentitet. Var en tydlig avsändare – varje gång, så skapas igenkänning över tid.

Stories: Ett perfekt format för direktförsäljning. Var personlig och bjud in dina följare i din vardag. Det bygger relationer!

Reels: Ett enkelt videoverktyg som via intressestyrda algoritmer gör att du når fler. Med hjälp av reels kan du leverera ett tydligt budskap som hänger ihop med din visuella identitet.

Optimera flödet: Tillsammans bildar dina inlägg en viktig landningssida som kan konvertera nyfikna besökare till trogna följare. Tydlighet förmedlar en bra känsla. Hur vill du uppfattas?

DM: Engagera dina följare och interagera med dem via DM. Skapa omröstningar eller frågestunder via stories och följ upp med diskussioner på DM.

Att tänka på när du skapar innehållsstrategi för TikTok

Video: Kanske en självklarhet – men TikTok ställer helt andra krav på både kreativitet, snabbhet och smart innehåll än andra kanaler. Här är det extra viktigt med planering! Posta gärna videos med glimten i ögat. Det är humor som gäller så släpp loss och var genuin.

Sökoptimera: Använd TikToks otroliga sökfunktion och inspireras av de främsta i din bransch. Använd sedan relevanta nyckelord och hashtags för att göra dig enkel att hitta.

Trender: TikTok är unikt i sitt sätt att få innehåll att bli viralt, kopierat och återskapat. Kolla till exempel in Livrustkammaren, som med humor lyckas plocka upp trender och kombinera med sitt varumärke.

Musik: På TikTok kommer musiken först. Du väljer den och klipper sedan videon för att passa. Inte tvärtom.

Annonsera: Det behövs det inget eget konto för. Så testa hur ditt material engagerar tänkt målgrupp genom annonsering.

Att tänka på när du skapar innehållsstrategi för Facebook

Nätverket Facebook: Här erbjuds en stor mängd verktyg och tjänster som grupper, gruppchattar, Messenger och Marketplace. Använd dem för att utöka din närvaro även utanför den faktiska företagssidan.

Länkar: Facebook är en utmärkt plattform för att söka information och nyheter. Publicera länkar till artiklar eller blogginlägg som kan vara av intresse för din målgrupp för att öka trafiken och stärka engagemanget till dina följare.

Var aktuell: Håll dig uppdaterad och posta inlägg med ämnen som är inne just nu. Anpassa dem så att de matchar din verksamhet och skapar mervärde till dina befintliga följare samtidigt som de lockar nya.

Bilder, bilder och mer bilder: En bild är lätt att scrolla förbi. Posta fler än 5 bilder så att följarna måste klicka för att se alla. Det genererar mer interaktion på din sida! Tänk också på att de allra flesta scrollar på en mobil. Bäst synlighet får du genom att använda formatet 4:5, vilket passar mobilskärmar bäst.

Facebook Ads: Facebook har ett av världens mest kraftfulla annonsverktyg. Här kan du väja att annonsera brett och nå ut till fler – eller välja att ringa in definierade målgrupper.

Att tänka på när du skapar innehållsstrategi för LinkedIn

Sök inspiration: Använd sökfunktionen för att se vilka ämnen din målgrupp pratar om och vilka som just nu postar de populäraste inläggen.

Var personlig: LinkedIn är, och ska vara, en professionell plattform. Men med det sagt är inte personliga inlägg, tankar och reflektioner fel. Snarare tvärt om. Riktiga människor skapar genuinitet och förtroende. Få ut extra effekt genom att blanda innehåll på personliga och företagsprofiler.

Skryt!: Japp, det kan kännas jobbigt, men gör du något bra – berätta det. Sannolikheten att andra vill samarbeta med dej är ju större än om du tyst väntar på att bli upptäckt.

Variera format: LinkedIn erbjuder fler format än du kanske vet om. Video är kanske inte det bästa på just den här plattformen, men testa att blanda vanliga inlägg med omröstningar, artiklar och nyhetsbrev för ett dynamiskt och intressant flöde som lockar.

Länka klokt: Algoritmer på sociala medier premierar ofta innehåll som håller användarna kvar på plattformen. Länka därför bara till sådant som dina följare bara inte kan vara utan!

Att tänka på när du skapar innehållsstrategi för Pinterest

Spana in andra: Hur gör de som lyckas på Pinterest? Sök idéer brett och scanna sedan av din bransch. Vad publiceras där? Och hur ska du stå ut i mängden?

Kvalitet: Pinterest är en visuell plattform. Här krävs bilder av hög kvalitet och proffsiga, genomtänkta videos Pinterest behöver, till skillnad från övriga plattformar, inte uppdateras dagligen. Så ta tid att skapa riktigt bra innehåll.

Kategorisera mera: Skapa en tydlig struktur med teman för dina anslagstavlor och uppdatera dem allt eftersom. Sökoptimera dina inlägg med informativa titlar och relevanta sökord.

Nischa dig: De som lyckas bäst på Pinterest är ofta aktiva inom ett specifikt tema och lockar på så sätt följare som är intresserade och engagerade. Vad är din specialitet?

Rich pins: Upptäck fördelen med rich pins. De synkroniserar innehåll på webben med dina pins i realtid. Smart och effektivt!