Vero – det ”nya” sociala mediet

Dela inlägg med bilder eller video, tipsa om böcker, musik eller hemsidor. Låter det bekant? Ja, Vero har egentligen inte så mycket nytt att erbjuda användarna mer än ett annonsfritt flöde och en annorlunda layout.

 

Vero är egentligen inte nytt. Appen kom redan 2015 men nu sista veckorna har intresset vaknat till liv. Enligt Google är det en tydlig ökning av sökningarna på appen och appens CEO Ayman Hariri säger till NY Times att de från ett par hundra tusen följare nu på kort tid vuxit till tre miljoner användare. Anledningen till den plötsliga hypen sägs komma från ett cosplay-nätverk som började posta bilder och inlägg. Fotografer och tatuerare följde efter och nu tycks resten av världen få upp ögonen för Vero. Den plötsliga ökningen av användare har gjort att appen buggar men Ayman Harir säger att de jobbar hårt med att försöka lösa problemen som de många följarna medfört.

 

Till skillnad från exempelvis Instagram så är inte Veros flöde styrt efter vilka konton eller bilder du tidigare gillat eller kommenterat utan det är en kronologisk ordning på inläggen efter att de publicerats. När du lägger till vänner i appen får du välja om de är nära vänner, vänner eller bekanta. Dina nära vänners inlägg kommer att synas högre upp i flödet än dina bekantas.

Välj vilket innehåll inlägget ska ha.
Välj de som får se inlägget.

Appen har inga annonser och enligt skaparna ska det inte heller införas. De har istället tänkt försörja sig genom att ta lite betalt av användarna och samarbetspartners. Många appar har genom åren försökt att konkurrera ut Facebook och Instagram men har misslyckats. Det räcker inte ett stort intresse, om vännerna inte finns där så kryper man snällt tillbaka hem till de gamla vanliga sociala medierna. Vi får se hur det utvecklar sig för Vero.

Lämna en kommentar