Vad är trenderna på sociala medier 2019?

AR2 har gjort en spaning på vad som engagerar människor mest på nätet.

Live
En av trenderna som vi ser 2019 är livesändningar. Fler och fler tar steget ifrån det traditionella innehållet och letar efter något mer meningsfullt. Det är främst influensers som hänger på denna trend och öppnar upp sig mer till sina följare.

Lokal förankring
Miljö är ett hett ämne på sociala medier i år, fler ser över sina vanor genom att flyga mindre, ta tåget oftare och låta bilen stanna hemma. Fler börjar också engagera sig mer lokalt och kollar på vad närområdet har att erbjuda. Det har gjort att en ny trend har uppkommit nämligen Staycation – att övernatta på hemmaplan.

Artificiell intelligens AI
Den stora snackisen, AI. Vi såg hur Google Home tog marknaden med storm förra året, AI blir bara större och större ju längre tiden går. Inom kommunikation och -marknadsföringsbranschen kommer AI vara en hjälp vid effektivisering av arbeten genom att analysera mönster och beteenden hos publiken.

Robotinfluensers
I takt med att AI växer så dyker också robotinfluensers upp på plattformen Instagram.
Användarna verkar se detta med spänning och nyfikenhet med tanke på att robotinfluencern LilMiquela har över 1,5 miljoner följare på Instagram. LilMiquela är dataanimerad men gör allt som en vanlig influencer gör såsom att marknadsföra produkter och visa upp sitt vardagsliv.

Förutom uppkomsten på Instagram så börjar de dyka upp i olika reklamkampanjer, är robotinfluencers framtiden?

 

Lämna en kommentar