fbpx

Hur gör du för att få ditt budskap hört – och förstått?

Det är mycket brus därute. Många som slåss om dina kunders uppmärksamhet. Hur gör du för att få ditt budskap hört – och förstått? Här kommer tre strategier för att skapa en stark och relevant närvaro på nätet. Som sticker ut och engagerar. Som skapar nyfikenhet och lockar till att vilja se mer. Som helt enkelt skapar förutsättningar för mer affärer!

 

Fånga och behåll besökarna med Storytelling  

Storytelling och native har länge varit självklara delar av ett intressant och fängslande webbinnehåll. Scrollytelling vidareutvecklar idén och tar den ytterligare ett steg. Förutom engagerande texter anpassas strukturen efter en rullande design där budskap överlappas och betonas med ljud-, video- och animationseffekter när besökaren scrollar neråt. På så vis triggas besökarna till att stanna kvar på sidan och fortsätta läsa, och du får möjlighet att förstärka ditt innehåll och förmedla dina USP:ar. Scrollytelling lämpar sig utmärkt för längre texter och reportage, när man vill berätta en historia, kanske om företaget eller om en produkt.  

Ett känt exempel på scrollytelling, fullspäckat med visuellt innehåll, är New York Times artikel “Snowfall” som släpptes år 2012, där man på ett helt nytt sätt rapporterade om en dramatisk lavin. 

  

UGC – Personligt content säljer bättre  

Under de senaste åren har vi sett hur fler och fler som använder sociala medier tröttnat på uttjatade reklamfraser och typiska modellbilder från någon bildbank. I stället uppskattas alltmer närhet, igenkänning och äkthet. Det kan handla om vad ett företag egentligen står för och vilka de faktiskt är. Hur ser det ut på kontoret, vad pratas det om i fikarummet och vem är det som står bakom kameran?   

UGC – User Generated Content – är ett sätt att visa på äkthet genom att till exempel använda kundrecensioner i sin marknadsföring och inlägg på sociala medier. Recensioner väger tungt idag, och vi har klart lättare att köpa något om någon vi känner eller följer rekommenderar det.    

Nöjda kunder är som bekant den bästa reklamen. Använd dig av det – och gör fler affärer!   

  

Skapa hållbara kundrelationer med personalisering  

Att få varje kund att känna sig sedd och speciell skapar bättre kundrelationer som håller längre. Detta gör du genom att skräddarsy din marknadsföring efter varje enskild individ. Det kan till exempel vara att ha koll på tidigare inköp för att anpassa erbjudanden och kampanjer.   

 

Tre sätt att personalisera marknadsföringen:   

  • Ge ett personligt födelsedagserbjudande.  
  • Tipsa om annat som passar ihop med produkten som just köpts.  
  • Erbjud ett rabatterat pris på något som användaren tidigare visat intresse för. 

 

Vill du ha hjälp med att få ditt budskap att nå ut? Då finns vi här för dig! Kontakta någon av våra troopers så berättar vi mer om hur vi kan accelerera och utveckla just ditt varumärke. 

 

Kontakta oss!