Google lanserar BERT

Har du någonsin gjort en sökning på Google och frustrerat konstaterat att det du sökte efter inte alls dyker upp? I förra veckan gick Google ut med en ny uppdatering som de själva uppger är en av de största på länge inom sök. Förändringen ska innebära att Google blir bättre på att förstå användarens sökintention och därmed kunna leverera mer relevanta sökresultat. Namnet på uppdateringen? BERT.

 

Google uppdaterar kontinuerligt sina algoritmer, men då och då kommer större och mer betydande uppdateringar. BERT är Googles senaste genombrott inom språkteknologi och ska medföra att sökmotorn bättre förstår hur ord i en mening hänger ihop och därmed också användarens sökintention.

 

I och med förändringen säger Google att de i högre grad kommer förstå prepositioner, såsom ”till” och ”för”, bättre. BERT kommer av denna anledning att ha störst påverkan på längre söktermer och hjälpa Google att bättre förstå kontexten i en mening. Många som googlar skriver ofta ut en hel fråga eller en mening. I dessa fall kan sökresultaten idag bli ganska tokiga och inte alltid relevanta för den sökintention användaren har. Med BERT ska alltså detta bli bättre.

 

För företag innebär Googles nya uppdatering att det är fortsatt viktigt att ha en hemsida som är relevant för de söktermer som personer använder sig av. Ju bättre du kan leverera vad användarna vill ha, desto större sannolikt är det att du rankas högt i sökresultaten.

 

Vill du att din hemsida ska synas högt upp i sökresultaten? Hör av dig till oss på AR2!