“Du verkar ju förbannad”

Min son upplyste mig om att jag absolut inte kan skicka ett meddelande i Messenger som ser ut som följande:

 

Ring mig när du är klar.

 

Han förklarade att punkten efter meningen signalerade att jag verkade sur. Jag skrev om detta på LinkedIn och inlägget har i skrivande stund setts av över 9000 personer och antalet kommentarer och gilla-markeringar är hundratals.

De som kommenterat lutar i samma riktning i just det här exemplet. Det är en generationsfråga och det gäller att vi som jobbar med marknadsföring och kommunikation tar hänsyn till de olika sätten att tolka text när vi försöker nå ut med våra budskap.

Fler exempel i samma genre:

Skriver du ok eller okej? Svarar du ett längre meddelande med ”bara” en tummen upp? När är det ok att använda en emoji som känsloförstärkare?

Kommunikation mot olika målgrupper är en utmaning. Du måste vända och vrida på ditt budskap, sätta dig in i mottagarens situation och sinnesstämning, ta hänsyn till trender och generationer och dra lärdom av dina erfarenheter. På så sätt ökar möjligheten att nå fram med budskapet ännu bättre nästa gång.

Vad jag ville sonen? Höra hur det gick på arbetsintervjun. Jag skrev meningen med ett leende på läpparna, men han trodde jag var sur. Allt på grund av en punkt.

/Anna

Lämna en kommentar