AR- Augmented Reality

AR, augmented reality eller som den svenska översättningen säger – förstärkt verklighet.
Tekniken som kombinerar verkligheten med det digitala. Funktionen hittas på mobilernas kameror och via appar, kameran riktas mot ett föremål och ger information om objektet. I många turistsammanhang används denna funktionen för att få information om historiska byggnader och platser.

Många företag vill vara en del av det här och letar ständigt efter nya sätt att leda marknaden på. IKEA hittade ett sätt att vara en del utav detta genom att lansera en app, IKEA Place som gav konsumenterna en möjlighet att se hur möblerna ser ut i hemmet innan ett köp.

AR har öppnat upp en ny värld vid studier utav anatomin. Numera är det möjligt att analysera skelett och muskler utan att behöva göra ett snitt tack vare den förstärkta verkligheten.

Pokemon GO tog världen med storm när det kom och är ett annat exempel på AR. I appen är det ett spel som utspelar sig i verkligheten, där man bland annat ser Pokemonfigurer som dyker upp.

Snapchat är ett företag som också fångat upp det här, genom att ha filter med 3D animationer som man kan lägga till och helt plötsligt kan man ha en dinosaurie i sitt vardagsrum. Vi på AR2 testade det HÄR! Förutom 3D-filter har Snapchat även lagt till spel med AR-funktion.

Vad kommer vi se här näst? Är det ett par AR-glasögon? Kommer denna teknik bli större inom shopping?  Kommer det etableras på fler områden än vad det finns idag?
Förmodligen, vi väntar med spänning på vad denna teknik har att berätta för oss i framtiden.

 

Lämna en kommentar